Wednesday, August 10, 2011

cerita pratikal..rugi kalau tak bace..

assalammualaikum to all my beloved readers..arnie aku rase cam sedeh sikit..pasal ape? nak story lah nie..haha..korang pon tahu kan yang aku sekarang tengah buwat pratikal kat hospital selama tiga bulan kan?and now aku posting 2 minggu kat emergency department ampang 
semua nya okeh sampai lah harinie(ari yang malang)..team pratikal aku,junior ngan super junior aku tak dapat wat pratikal sebab tak ade clinical instructor(c.i)tak cukup dan tak boleh nak pantau kiteorang wat keje..hurm..kecian nye kami..



tapi sekurang -kurang nya aku rase bersyukur jugak sebab aku diberi peluang tok wat pratikal kat situ..banyak ilmu & pengalaman yang aku perolehi..yang tak semue orang dapat..alhamdulillah..
ape yang aku dapat kat sane?meh aku cerite nak??sharing is carring..betol tak..haha
okeh..ari first keje memang lah pending..tempat baru masok kan?hihi..selalu nya data patient de kat record chart..nie semua nya gune sistem..so agak sushah lah sebab sebab nak bukak sistem kene ade pasword..dan pasword nya hanya doktor,medical asisstant,nurse je yang boleh godam..lame kelamaan..kiteorang dah bolah adapt ngan bende semue tuh..oh..mesti korang tertanya tanya kanape yang aku wat kat dalam tu?

kat emergency ade 3 zone utama..(bagi yang tak taw,aku story okeh)merah,kuning,hijau..

zone merah
-warne popn merah..maknenye patient tu ade kat zone kritikal.contoh keadaannya sakit jantung,kes kes MVA(motor vehicle accident).kebanyakannya patient yang sakit jantung masok kat zone nie.and...ade satu kes nie..aku tak tahu lah patot story ke tak ngan korang..humm..okeh la aku citer..semalam..lepas bukak puasa,aku round la kat zone nie.dah tu kawan aku..si dhyea jamaludin cakap ade new case MVA.aku pon masok lah kat dalam screen patient..mase tu doctor tengah assess nadi patient kat kaki yang dibaluti ngan bandage..aku siap2 pakai PPE cam mask ngan glove..(standard precautions) mane lah taw..kalau patient ade penyakit berjangkit ke..ahh..story lebih lebih kang wat korang pusing lakk..FOCUSS FOCUSS! doktor tu bukak lah pembalut bandage tu..sikit demi sikit..sikit dan sikit..da abis je gulungan bandage tuh,aku nampak daging die tersembul keluar..segala isi lam kaki patient tu terkeluar abis..hah kau..sekali tu aku nampak tulang patient..OMG..ye..kaki patient tu da nak terputus!!hanye kulit belakang je yang masih bercantum dengan hujung kaki..urat,salur darah semue dah mati..doktor cakap kat relatif patient''maaf ya,kami terpaksa buang kaki nie bawah lutut nanti toksin dari kaki yang da mati nie(sori) akan effect kat badan..mak uihh..seram bile aku teringat balik..dah la aku sensorang je lam ostel ku yang menyeramkan nie(malap kot)..patient tu jadi mangse eksiden dek kecuaian pemandu yang pecut laju bile lampu hijau bertukar merah so beliau pon merempuh la patient itu yang laluannye baru bertukar berwarne ijau..paham tak citer aku nie?patient tu relex je cakap ngan aku..''akak tau,lepas nie akak da tak ade kaki..''wah akak..nak raye dah nie..akak boleh cakap cam tu??

zone kuning
zone nie untuk patient semi critical..dan kalau korang nak taw,sape2 kol ambulance pon masuk kat zone kuning taw!!even die sakit tak berape tenat pon..haha..okeh..mase aku jage zone nie..kes yang best-seizures a.k.a sawan.mase beliau dapat serangan tuh,kepale die terhantuk kat meje kaca..dalam jugak la luke die..mase die admit ward tu,penuh darah kat muke die..bledding banyak sangat kat muke die..seram jugak la..aku datang kat patient..lepas tolong alihkan patient dari stracher ke katil patient, M.A cakap kat aku..bagi injection IM ATT O.5ml STAT. tengah blur blur tak ade orientasi pon..aku g geladah carik kat peti ais..nasib baik jumpe.

zone ijau
zone nie kebanyakan nyer pesakit luar yang leh tunggu rawatan.antaranya: cirit birit, sakit kepala,sakit tulang belakang...zone ni tak ade ape nak citer kot?sebabnye dorang datang kat E.D nie sebab nak jumpe doktor je..alah..cam kat klinik-klinik biase tu..amik do giliran and tunggu turn je..penah rase kan?tunggu berjam2 tu..sampai naik bosan?haha

okeh..mase kat emergency..banyak jugak procedure baru yang aku buat..antare nye amik darah..insert urinary catheterization(tube kencing),emergency injection..assistance toilet and suturing..(jahit luka), E.C.G(monitor cardiac activity) cam cam lagi lah..
mesti korang penah tengok wayar berselirat nie kat tb kan?nie nak tengok jantung patient jer sebenarnya..hiii 

p/s: kalau nak bawak kenderaan tu,hati hati lah..ingat.jangan sampai kecuaian kite,orang lain yang merana...think about it..jangan menyesal kemudian hari..nak nak agi sekarang nie nak dekat raye..KEPULANGAN ANDA DIRAI,BUKAN UNTUK DITANGISI!

No comments: