Sunday, August 21, 2011

kenangan sambut raya..


wah..da nak dekat raya lah..bestnya!cam mana dengan persediaan raya korang?baju,tudung,kasut raya?beg raya nak isi duit raya yang menimbun tuh?(dapat lagi ke aku eak??da besar gadabak dah nie..haha)..okeh..lau korang nak tahu..aku dari sem lepas lagi dah cari baju raye taw..sem lepas tu dalam bulan 5 rasenya..haha..bapak semangat aku kan?yer..raya..harus lah semangat!!


setiap kali raya..memang dah jadi tradisi keluarga aku nak pakai baju sama calour tak kira lah laki ke perempuan ke..comel ke cantik ke(itu lain citer)..aritu ibu aku tanya kiteorang ''raya tahun nie nak wat thema baju lagi ke tak??'' abang dan adek laki aku bangkang sekeras kerasnyaa..dorang cakap lau pakai baju warna sedondon ni baru meriah sikit nak sambut raya..kalau baju warna warni ni terasa cam nak pergi kenduri jer?? lastly, ha amik kau..sedondon 1 family satu warna..yang best nya..kalau beraya je orang mesti tanya ibu aku..''anak kau mana ina?'' ibu aku dengan selamber nya jawab "yang pakai baju warna hijau tu semua anak ina"haha..

nie raya 2009 kot?

kumpulan nasyid ape nie?

 dengan adik beradik aku..yang cinonet alia tak ade time nie.sebuk melantak kuih raya

selalu nya seminggu sebelum nak sambut raya..adik beradik aku dipaksa bersengkang mata lepas bersahur untuk menyiapkan kuih muih yang sudah dilistkan oleh ibu awal ramadhan lagi..antara kuih yang kiteorang selalu wat(wajib buat!)nya kuih almond london lah..kuih sarang semut..kuih tart nenas..umm..sedapnyerr!ahh..selalunya tak sampai raya pon kuih yang kiteorang buat da nak dekat habis..(adik beradik aku kuat makan lah weh..hahaa) tapi disebabkan sem nie aku sebok pratikal..tak dapat ler aku nak join buat kuih raya..tapi tak ape lah..abang aku ada kat rumah..biar beliau yang jadi mangsa pulak..haha..teringat mase aku kecik..time tolong mak aku wat kuih,aku lak sebok jer meratah chocolate rice yang nak buat kuih sarang semut tuh..sedap wei..da lah aku ni peminat chocolate!

gambar dari sumber cik google

cam lah korang tak kenal kuih ape nie kan?

setiap kali serbu rumah orang..mesti aku tanya dulu kuih almond london nie..tak malu kan??haha..kadang kadang tu ade jugak sedara aku bagi 1 balang kuih tok bawak balik..baik kan dorang??yer..memang baik..

kalau ari first raya,ramai lah makcik dan pakcik aku berkumpul dekat rumah nenek aku..kalau jumpe mesti kene salam kan??setiap kali lepas salam dengan orang besar..mesti aku tunggu jer kat depan die..sambil mata memandang dengan terkebil kebil..(tak paham?mane duit raya aku?haha)dulu kalau aku dapat duit raye even 50 sen pon dah rase heppy..sebelum nak tidur pulak,aku dengan adik beradik aku mesti pakat berlumba kira duit raya siapa lagi banyak..best nya teringat semua nie...tapi sekarang ni aku dah besar..kene tebal kan muka nak mintak duit..malu woo..

nie koleksi duit raya aku tahun lepas..banyak tak?
(gula gula tu pon termasuk sekali okeh)





raya nie nak salam dan cium tangan ibu ayah..nak mintak maaf kalau kalau dorang ada kecik hati dengan anak yang comel  ini


mira maisara membebel: harap harap banyak dapat duit raya taun nie...AMIN...ahh..cam budak budak lah aku nie!

2 comments:

RinsyaRyc said...

hhehe.. Raya sedondon...

dh terjah sini ^^

http://bulatmata.blogspot.com/

Mira Maisara said...

harus la..kumpulan nasyid di pagi raya..hihi