Sunday, February 12, 2012

ingat jasa ibu bapa


hari cuti sememangnyer best. tipu lah semua orang tak suka hari sabtu dan ahad kan? even budak sekolah pun ternanti - nantikan nya, apetah lagi orang dewasa..wahaha.. opss..

aku keluar untuk beli tiket bus balik ke Segamat hari Isnin (esok lahh!).. bye bye semua.. aku mahu pulang ke pangkuan keluarga tersayang , dan pulang ke kampus awal bulan 3.. insyAllah.. selepas beli tiket di Klang Sentral ,  aku pon duduk kat seat yang disediakan - sambil menikmati waffle kat situ. memang rutin aku bila pergi ke sana. entah ape makcik tu bubuh dalam waffle , sampaikan aku selalu inginkannya.


sila telan air liur anda sekarang!


sedang dok sedap menikmati waffle, terlihat ade seorang ibu berjalan sambil mengendong anak kecik yang baru berusia dua tahun agaknya  . dan seorang lagi anak lelaki kecik berusia dalam lapan tahun mengheret beg balik kampung. kesian aku melihat budak tu berkerut - kerut menahan beban yang dibawanya. kalau sebesar aku pun tak larat nak membawa muatan itu , apetah lagi budak tu kan? ke aku je yang jenis tak mampu angkat berat?? erkk.. jena ikut abang ben pergi gym nie..wahaha

situasi tersebut membuatkan aku sedar . sedar yang perlunya kita mempunyai pendidikan yang boleh merubah status kehidupan keluarga . Dengan adanya pendidikan yang tinggi , seseorang tu mesti dapat kerja yang bersesuaian dengan taraf pendidikan yang dimiliki nya bukan ?

oh..tak perlu lah jawatan yang tinggi melangit , cukup lah sekadar mampu untung menanggung perbelanjaan ibu bapa , keluarga dan anak . masa kita bekerja nie lah masa untuk membalas jasa kedua ibu bapa . jangan sudah besar , melepaskan tanggungjawab sebagai anak . tak baik weh buat macam tu. kenang jasa dan pengorbanan mereka dalam membesarkan kita !






tapi macam mana dengan orang yang menganggur ?









16 comments:

[ wanni ] said...

bagi yang menganggur? kenalah carik jugak kerja apa-apa pun untuk menampung hidup.

insyaallah mungkin nasib mereka akan berubah kan~

Adila Saidi said...

banyak kerja sebenarnya kat malaysia nih, cuma penganggur selalu memilih.
biasalahkan, sapa nak kerja tak sesuai dgn kelulusan.

THE LEKAT LEKIT STORY said...

mak bapak kita slalu ckp.. dorang dulu susah jd dorang nk bg kita pendidikkan yg ckp spya kita x susah mcm dorang.. maka renungkanlah kata2 tu.

-gedek! said...

waffle kegemaran uncle ialah + kaya...!

Emmphh!

•♥ Myra ♥• said...

wahhh..mama mira cantik la ;))

mira maisara said...

myra : agaknyer kalao ibu dgr nie..suka sgt la beliau..wahaha

Rtp Farra Arisha said...

indeed, rezeki yang kita ada harus dibagi dan dikongsi bersama dengan yang tersayang. so that makin bertambah rezeki dari hari ke hari. sharing is caring is loving :)

Eein Azryn said...

kena berusaha jugak cari rezeki walaupun menganggur. rezeki Allahkan luas. ;)

TiraPengemis said...

nak!!!!

cik Kartun said...

CK suke mkn waffle!
btw.. syg lebih lagi kat CIK MAma ngn Cik Abah :D

cikwahidaidris said...

mengiurkan tgok waffle tu. huuu

mama mira cantik :)

msredcheesecake said...

Kadang2 dengan benda yg bukan material pun kita bule balas jasa ibu bapa....

Scya Lollita said...

ufff, lapar -.-

huda jamil said...

pendidikan tinggi tapi malas usaha ttp x nampak hasil. biar seiring baru dpt hasilkan family yang awesome.

btw, terliur i tengok waffle tu. yummy yummy

kiera'sakura said...

bila dah ada kerja bg duit kat mak ayah walaupun diorg kata tak perlu tp percayalah diorg sgt hepy klu ank2 diorg buat cm tue... sbb itu tandanya ank2 ingt dn x lpe kt diorg... :)

cik wanie Lovela (CWL) said...

sedapnya makanan