Sunday, April 8, 2012

bila dilahirkan cukup sifat ..


untungnya bila kita dilahirkan dengan cukup sifat . boleh melihat , boleh mendengar , boleh merasa , dan boleh menghidu.

habis tu kenapa kalau mak panggil , kita tak menyahut ?

kenapa butakan mata bila seseorang perlukan bantuan kita ?

dah diberi pilihan merasa makanan sedap sedap , kenapa masih boleh merungut lagi ?




tidak bersyukur langsung. . .




haritu aku keluar makan kfc dekat shah alam . then bila tengah tunggu member aku bermake up kat tandas , aku pon tunggu je lah kat luar . tetiba aku nampak satu benda yang membuatkan aku rasa touching tetibe . nak tahu ape ? .

seorang pekerja yang lengkap berpakaian kfc bercakap sambil menghayunkan tangan kat rakan yang berada di hadapan beliau . acehh.. menghayunkan tangan ? jangan... takut jadi kontroversi pulak nanti haha . bila aku amati , pekerja tersebut bisu rupa - rupanya.. patutlah beliau cakap sambil menghayun2kan tangan . aku ingatkan nak lepuk kawan dia yang ada kat depan dia . *salah sangka pulak . hahaha..

bila aku tengok situasi tu , aku rasa sayu . sebabnya aku beruntung dilahirkan normal macam nie . sempurna sifat kejadiannya . Alhamdulillah .. bukan kita minta untuk jadi cacat dan dilahirkan sebegitu rupa bukan ? itu semua takdir Allah s.w.t.


bukannya aku minta . sekurang -kurangnya kita bersedia di masa hadapan.

kita bukan tahu nasib kita lepas nie kan ? sekiranya kita mengalami kemalangan / kecelakaan yang boleh mengubah semua keadaan fizikal kita macam mana ? contohnya , bila kecacatan tu melibatkan bahagian mata , mungkin buta .. so , time tengah give up , tengah down tu bolehkah kita belajar tulisan Braille ? bolehkan kita survive sendiri dalam rumah , semata -mata nak pergi ke tandas ataupon membuta peti ais untuk menguyah makanan? minta jauh lah Ya Allah...





aku terfikir , orang yang cacat fizikal nie sebenarnya mungkin mempunyai semangat yang lebih kuat untuk menempuh cabaran kat muka bumi nie kan? supaya boleh bersaing dengan manusia yang normal macam kita ni . berjalan menggunakan tongkat . kalau tak ada tongkat , terpaksa mengayuh kerusi roda untuk sampai ke destinasi . yang kita nie relax je boleh berjalan kaki . berjalan sambil pandang belakang pon boleh kan? kalau dah lambat , berdesup berlari biar biar cepat sampai .
pernah kah korang terfikir benda nie? .

korang , jangan perlekehkan kelemahan orang , kita tak tahu lagi masa depan kita macam mana . kot - kot lagi teruk dari orang yang kita pernah kutuk suatu masa dahulu .


lepas nie 

bila mak korang panggil , silah lah menyahut.

celikkan mata bila ada orang mintak pertolongan

tak payah merungut bila makan makanan yang tidak sedap.


boleh ?

7 comments:

Unknown said...

terharu dengan entri ni.. :)

Unknown said...

Allah tak membebankan hamba-Nya lebih dari yang dapat kita hadapi.. Jadi, mestilah orang yang lebih berat ujian tu, adalah lebih kuat berbanding kita,, wallahualam..

mira, nak tak bersama ella dalam ni?
kempen mialiana

Anonymous said...

suka entry ni...

Mira Maisara said...

ella : trimas dear :D

el -janna : mekasih awak..hehehee

Zehan Ilyana said...

:')

deera said...

thumbs up lah entri ni

Mira Maisara said...

teenager housemaid : :D

deera : yeahh. trimas dear