Sunday, April 1, 2012

semua yang berlaku ada hikmahnya


aku update blog nie kat puncak alam. yeah . akhirnya aku bukak jugak lappy aku setelah sekian lamanya aku menyibukkan diri menjadi suri rumah  di rumah (aceehhh) ahha. kat johor , aku sibuk memunggah kotak . dan memegemas apa yang patut . dan sekarang . masa untuk aku bersenang lenang menghadap laptop pula.. hehe
tapi seruisly lappy aku berhabuk sekarang nie. haha


imbas kembali..

pukul lapan setengah pagi aku bertolak menaiki bus dari Melaka Sentral. berbekal kan peluk cium ibu dan ayah tercinta , aku teruskan perjalanan ke kampus. masa tu memang lah sebak kan . yelah. aku pasti korang pon sama . sedih bila berpisah dengan keluarga tersayang . betol tak ?

bila bus berhenti kat lampu isyarat , aku memerhatikan ada sorang makcik nie berjalan dari sebuah kereta ke kereta lain yang sedang menuggu masa lampu hijau untuk memecut . dengan tangan nya yang sarat memegang tasbih dan tisu , makcik tu mencuba untuk mengetuk tingkap kereta . kesian . ada sekali tu aku lihat mak cik tu mengusap peluh di dahi . berjalan dalam panas semata - mata untuk mencari rezeki yang halal .  tapi malangnya tidak ada siapa yang mahu peduli dengan makcik tu .





kadang kadang kita mengeluh . kenapa kita tak mampu jadi orang yang kaya yang memliliki ape saja yang kita nak .

kadang kadang kita mengeluh , kenapa kita tidak mampu nak ada iphone sendiri , kereta sendiri ,

kadang kadang kita cemburu . orang setiap hari makan mahal mahal , sedangkan kita makan nasik berlaukkan kicap sahaja.



tapi sedarlah , semua mesti ada hikmahnya. bukankah Allah s.w.t bersikap adil terhadap semua
makhluknya ?






11 comments:

Sarah Mohd Saleh said...

Yeaa btul.sume tu de hikmah,allah swt nak uji umatnyaa,ganjaran d akhirat lg bmkna dr d duniaa =)

eLLa n aLia said...

kite xde iphone pun.. hehe.. tpi bljara b'sdrhana tu bagus.. update kat p.alam.. still dekat sana ke?

mira maisara said...

elia : yups.. ade kat punck alam nie :D

Teenager Housemaid said...

ya, Allah sangat adil..:)

shedameor said...

betul tuu. semua yang berlaku ada hikmahnya. just redha dan tawakal :)

Lady Milo said...

saya sangat suka entry cam ni.. insaf dan memeberi kesedaran... :-)

Cik Aish said...

kdang2 kita kene perhati orang lain yg lebih susah dari kita... :(

eLLa n aLia said...

erk, masih kat kampus ke? eh, mira ni bukan studdent asasi eh?

shahrazali said...

btol...setiap orang ada keistimewaan tersendiri....yang penting kita kena sllu bersyukur atas apa yang kita ada...

Azhafizah[フィザ] said...

yea,setiap yang berlaku ada hikmahnya..sentiasa bersyukur dgn apa yang ada.^_^

muiz Kau said...

itu maknanya kalau syng Allah kau redha apa yng dilakukannya...seperti mana kau menyayangi kekasih hatimu walaupun dia bnyk menyakitkan hatimu tetapi kau terima sebab syng